.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
هنر پوستين‌دوزي ترکمن در حال نابودي

مسن‌ترين پوستين‌دوز تركمن صحرا گفت: در عصر حاضر زندگي عشاير قديمي تركمن به‌طور كلي دگرگون شده و بسياري از هنر‌هاي قوم تركمن رو به فراموشي است و برخي از آنها مانند پوستين‌دوزي در حال نابودي است.

محمد نورمحمد معروف به نور‌مامد دويه‌چوفان افزود: در گذشته پوستين دست‌دوز در خانه اكثر تركمن‌ها وجود داشت، اما در حال حاضر فقط چوپانان كوه‌نشين از آن استفاده مي‌كنند و اين هنر كم‌كم رو به نابودي است.

وي ادامه داد: من از دوران كودكي حدود 40 سال شترچراني كردم و بقيه عمرم را به پوستين‌دوزي گذراندم و اينك در سن پيري هنوز هم اين هنر را ادامه مي‌دهم و خدا را شاكرم كه هنوز اين هنر از بين نرفته است.

اين هنرمند پوستين‌دوز با اشاره به ‌اينكه پوستين‌دوزي يكي از هنرهاي بسيار ظريف و دشوار محسوب مي‌شود، افزود: سه نوع پوستين داريم كه معروف‌ترين نوع آن اوچمك نام دارد.

نورمحمد ادامه داد: براي دوختن اوچمك حدود هفت پوست گوسفند به‌كار برده مي‌شود.

وي از سلكمه اوچمك نيز به‌عنوان نوع ديگر پوستين نام برد و اظهار داشت: در دوخت اين پوستين از 12 پوست گوسفند استفاده مي‌شود و در سال‌هاي دور اغلب سران قبايل، خان‌ها، سرداران و افراد متمول از آن استفاده مي‌كردند.

اين هنرمند تركمن نوع سوم پوستين كه از پوست شتر تهيه مي‌شود را چاكمن خواند و اضافه كرد: دوختن اين نوع پوستين بسيار دشوار بوده و با سوزن‌دوزي نقش‌بندي و زينت داده مي‌شود.

وي در مورد ارزش ريالي پوستين‌هاي ياد شده گفت: در حال حاضر يك دست پوستين اوچمك در حدود 100 هزار تومان، يك دست پوستين سلكمه حدود 150 هزار تومان و يك چاكمن حدود 200 هزار تومان قيمت دارد.

نورمحمد با بيان اينكه در بين تركمن‌ها كسي را سراغ ندارم كه بتواند چاكمن بدوزد، افزود: به نظر من نسل چاكمن‌دوزان از بين رفته است.

اين هنرمند پوستين‌دوز اضافه كرد: آرزو دارم تا آخرين لحظه عمرم پوستين بدوزم و اين هنر را به ‌جوانان آموزش دهم، اما متاسفانه كسي به اين رشته هنري رغبت نشان نمي‌دهد و تاسف مي‌خورم شايد بعد از من اين هنر اصيل تركمن از بين برود.

نورمحمد در حال حاضر 85 سال سن دارد و مسن‌ترين و تنها بازمانده پوستين‌دوز تركمن محسوب مي‌شود./فارس


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.049 seconds.